niedziela, 17 kwietnia 2016

Wyprawka dla noworodka, czyli shopping życia cz.I

    Uwielbiasz zakupy? Nie wyobrażasz sobie miesiąca bez nowego ciuszka? Mam dla Ciebie dobrą wiadomość: to się po porodzie nie zmieni! Naprawdę! Zmieni się tylko osoba, dla której te zakupy będziesz robiła :) Ale spokojnie satysfakcja z zakupów jest podobna, a nawet jeszcze większa.

    Wpis dotyczący wyprawki musiał się u mnie znaleźć. Jeśli nikt inny z niego nie skorzysta to ja przy następnym dziecku na pewno. Przed kompletowaniem wyprawki informacji szukałam wszędzie i ciągle mi ich było mało. Listę rzeczy do zakupienia dostajemy już nawet w sklepach dla dzieci, ale nie zawsze są to rzeczy niezbędne. Poza tym przy kompletowaniu rodzi się wiele pytań związanych zarówno z samymi zakupami jak i z pakowaniem torby do szpitala. Dlatego tekst ten podzieliłam na dwie części. Pierwszą część stanowią odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące wyprawki, w drugiej części przedstawię listę rzeczy niezbędnych dla naszego maluszka i dla nas. Zaczynamy!

Kiedy zacząć kompletować wyprawkę?
Tutaj chyba nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy od finansów i ... charakteru mamy. Finansowo najłatwiej rozłożyć sobie zakupy w czasie. Ja moje zakupy zaczęłam już prawie 5 miesięcy przed terminem. Nie wynikało to jednak z konieczności ich wykonania, a z nieodpartej pokusy zakupienia pierwszych ubranek dla maluszka :) Wszak czekałam na ten moment bardzo długo wzdychając za każdym razem, gdy przechodziłam obok działu dziecięcego. Z innych powodów wydaje mi się, że wystarczy zakupy rozpocząć 3 miesiące wcześniej. Oczywiście, można je zrobić nawet w ostatnim miesiącu, ale ja czułam się spokojniejsza wiedząc, że przynajmniej najważniejsze rzeczy mam już zakupione z wyprzedzeniem.

Jaki rozmiar ubranek kupić na początek?
To chyba jedno z częściej zadawanych pytań przez przyszłe mamy. Sama miałam ten problem i odpowiedzi szukałam na różnych forach. Często sugerowano, aby kierować się wielkością maluszka wg. usg i wtedy jeśli zapowiada się dziecko niewielkie lub standardowych rozmiarów zakupić rozmiar 56, jeśli duże - 62. U mnie usg wskazywało, że dziecko nie będzie należało do najmniejszych i takie też się okazało. Pomimo to , zaryzykowałam i kupiłam 5 kompletów ubranek w rozmiarze 56, a resztę w większym. Kiedy usłyszałam, że mój "maluszek" urodził się mając 60 cm byłam przekonana, że te najmniejsze ubranka będą bezużyteczne, okazało się jednak, że wykorzystałam je w pierwszych 3 tygodniach, szału nie ma, ale i tak drugi raz postąpiłabym tak samo. W większym rozmiarze dziecko pływało. Oczywiście rozmiar rozmiarowi nie równy, zależy od firmy, jednak nawet optycznie najmniejsze ubranka zostały wykorzystane, dlatego jeśli nie przeraża Was wizja zakupu na tak krótki okres czasu, śmiało możecie zakupić przynajmniej częściowo ubranka w tym rozmiarze.

Co składa się na komplet ubranek dla niemowlaka?
Teraz to pytanie wydaje mi się błahe, jednak pamiętam moją panikę kiedy zorientowałam się, że nie mam pojęcia w jaki sposób ubiera się niemowlaka. Mnogość ubranek i ich nazwy wcale nie ułatwiały mi sprawy. Są śpiochy, półśpiochy, spodenki, pajacyki, kaftaniki, body z długim i z krótkim rękawkiem, koszulki, rampersy uff. Nie ma co się dziwić, że początkowo wpadamy w panikę. W skrócie body to koszulka zapinana w kroku, śpiochy to spodenki ze stopkami zapinane na ramionach, półśpiochy to spodenki ze stopkami, pajacyk to ubranko z rękawkami i nogawkami ze stopkami.
Zatem uporządkujmy, za 1 komplet ubranek należy przyjąć:

  1. body  + pajacyk;
  2. body  + śpioszki i ewentualnie kaftanik jeśli chcemy cieplej ubrać dziecko;
  3. body  + półśpioszki (+ ew. kaftanik);
  4. body/koszulka  + spodenki + skarpetki (+ew. kaftanik).
Body zakładamy na gołe ciałko. Długość rękawów zależy od pory roku, choć w pierwszych dniach oczywiście wskazane są bodziaki z długim rękawem. Większość mam preferuje body zamiast koszulek, gdyż fajnie przytrzymują pieluszkę, jest to jednak kwestia indywidualna. 
Powyższe zestawy należy traktować jako mocno przykładowe, teraz już wiem, że można to różnie modyfikować, jednak na pierwsze dni takie zestawy są wystarczające.

Body z długim rękawem

Pajacyk

Śpioszki


Czy kupić laktator od razu do szpitala?
Być może różne są zalecenia szpitali, u mnie jednak zakup laktatora przed porodem nie był konieczny. Myślę, że takie zakupy, które wiążą się z większymi wydatkami lepiej zostawić na później, a w razie czego ich zakup w dzisiejszych czasach nie jest problemem, w większych miastach są też poradnie laktacyjne w których można taki laktator wypożyczyć.

Jak i kiedy spakować się do szpitala?
Doradza się, aby torbę do szpitala mieć spakowana już miesiąc wcześniej i ja to zrobiłam, choć myślę, że wystarczy przynajmniej mieć już wszystko zakupione i przygotowane, ubranka wyprane i wyprasowane. Najwygodniej spakować osobno rzeczy swoje i dziecka. Dobrze kilka razy przejrzeć spakowana torbę, najlepiej w towarzystwie partnera, gdyż po porodzie to jego poproszą np. o ubranka dla dziecka, a w przypadku cięcia cesarskiego położne mogą pomagać nam wyciągnąć rzeczy z bagażu, wtedy dobrze, żebyśmy potrafiły szybko podać ich lokalizację :) Rzeczy dla dziecka mimo wszystko jest więcej dlatego spakowałam je do walizki, swoje rzeczy do mniejszej torby podróżnej. Wiem, że wydaje się to przesadą, ale wierzcie mi spakowanie pieluszek, rożka, ręcznika dla nas i dla dziecka, szlafroka itd. naprawdę potrzebuje sporo miejsca i myślę, że i następna torba nie byłaby pusta. Resztę rzeczy po prostu na bieżąco musi przynosić partner, a zabierać te, które już są niepotrzebne.

P.S. Jeśli macie jakieś dodatkowe pytania zapraszam do zadawania ich w komentarzach, niedługo druga część wpisu z listą zakupów.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz